Toen we eind vorig jaar besloten te verhuizen, zagen we ineens veel lijsten langskomen met dingen die we moesten doen. Uiteraard moet er verhuisd worden, maar ook vrienden en familie moesten op de hoogte gesteld worden en daarnaast moesten alle contracten opgezegd of verlengd worden. Hadden we geweten hoeveel werk dat was, dan waren we er waarschijnlijk al mee begonnen toen we ons huis te koop zetten. Het is namelijk gewoon niet eens grappig om te zien hoeveel verschillende mensen je moet contacteren wanneer je gaat verhuizen. Tel zelf maar eens na hoeveel verschillende contracten je hebt en hoeveel aanpassingen gedaan moeten worden voordat je daadwerkelijk in je volgende huis kunt wonen zonder dubbele lasten te hebben. Want daar gaat het uiteindelijk om. Prettig en leuk kunnen wonen zonder dat er onnodige kosten gemaakt worden. Bij sommige aanbieders is het verleggen of afsluiten van een contract gemakkelijk, bij andere gaat het iets moeilijker:

  • Opzegperiodes;
  • Schriftelijk opzeggen;
  • Geen klantendienst kunnen bereiken.

Vooral het laatste was een drama. We hadden er nog drie op de lijst staan, maar konden niet in contact komen met de support. Vooral de klantendienst van BASE was moeilijk te vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen problemen met de klantendienst van BASE zelf, maar ik kon de goede gegevens gewoon niet vinden. Sommige websites zeggen de klantendienst van BASE te hebben, maar zijn doorklik websites. Andere keren kwam ik met KPN aan de lijn. De klantendienst van BASE leek niet te bestaan.

Via Klantendienst BASE bereikt

We konden de klantendienst van BASE niet vinden, ook omdat we niet meer wisten hoe de website nou precies heette. We dachten BASE Company, maar daar was Google het niet mee eens en zo handig zijn we niet met de computer. Uiteindelijk hebben we de klantendienst van BASE gevonden door te kijken naar BE Klantendienst (be-klantendienst.be), een service die alle contactgegevens van bedrijven in België verzameld heeft en het daarmee makkelijk maakt voor de consument. We hadden de klantendienst van BASE dus gewoon kunnen vinden zonder zoeken. Het omzetten van het abonnement was overigens geen enkel probleem, het was binnen een paar minuten al geregeld. Toen we de klantendienst van BASE eenmaal afgehandeld hadden, konden we via de website van klantendienst zo de rest van de bedrijven vinden die we nog moesten hebben. Ideaal. Hadden we het maar eerder geweten, dan hadden we de klantendienst van BASE ook veel makkelijker kunnen vinden. Maar goed, achteraf praten is natuurlijk altijd eenvoudig. We hadden uiteraard zelf gewoon eerder moeten beginnen met het opzeggen en omzetten van de contracten.

Eenmaal verhuisd

Nu we eenmaal verhuisd zijn, moet ik toegeven dat het inderdaad een stuk makkelijker is. We zijn aanzienlijk kleiner gaan wonen, er is minder onderhoud en alles is gelijkvloers. Op die manier wordt het voor ons als oudere mensen wat eenvoudiger om onszelf te redden. Aangezien we ook nog op loopafstand van het dorp wonen en de supermarkt om de hoek hebben, hebben we het helemaal getroffen. We kunnen makkelijk komen waar we moeten zijn. Daarnaast hebben we het huis wat goedkoper kunnen kopen dan we aanvankelijk dachten, waardoor er wat geld overgebleven is om de aanpassingen te laten doen die we graag wilden. Zo is heel de badkamer bijvoorbeeld omgebouwd zodat er een groot ligbad in kan staan en de was er ook gedaan kan worden. Wanneer je eenmaal weet wat je wilt, wordt het een stuk makkelijker om je huis zo te maken dat je er ook nog jaren kunt wonen, want dat is wel het idee.